Laat je boodschap niet verloren gaan door de verpakking

Heb je ooit al gelet op de kleding van Catherine Heylen, sportjournalist bij de VRT? Ik vind dat ze vaak knappe kleding draagt, meestal van designers, maar het leidt me wel altijd af van de boodschap. Ik ben zo bezig met haar kleding, dat ik niet meer luister naar het sportnieuws. Als ik dit voorbeeld aanhaal in workshops, herkennen de deelnemers zich vaak in dat gevoel.

Er is niets mis met kleding dragen die je geweldig vindt en waar je je goed in voelt, maar het mag niet afleiden van de boodschap, zeker niet als het gaat om journalistiek. Intussen zijn we al wel gewoon aan het beeld van Catherine, maar ik raad je toch aan om er altijd voor te zorgen dat je kleding je boodschap onderstreept en je publiek niet afleidt.

Pas je kleding aan je boodschap aan

Zo is het bijvoorbeeld interessant om geen formeel pak te dragen als je bijvoorbeeld voor een jongerenpubliek moet presenteren over het klimaat. Alleen al door een das weg te laten of een sneaker te dragen in plaats van een pump, zal je toegankelijker overkomen bij jongeren … en daardoor ook meer luisterbereidheid creëren.

Gebruik accessoires om je af te stemmen op je publiek

Met accessoires kan je heel wat verschillende beelden neerzetten en die afstemmen op je boodschap en je publiek.

  • Toegankelijkheid kan je bijvoorbeeld creëren door een lichte sjaal met een bloemmotief
  • Mannen kunnen kiezen voor een lichtere das met een kleine print 
  • Een mooie sneaker is toegankelijker dan een formele veterschoen of pump
  • Een attachékoffer of een meer lederen zadeltas geven meteen een ander beeld
  • Leren handschoenen zijn formeler dan wollen handschoenen
  • De vorm van juwelen kan je creativiteit (speciale vormen, fantasiejuwelen) of net een heel formele uitstraling (bv. parels, klassiek goud) onderstrepen.

Zorg dat mensen niet afgeleid worden door je kleding

Elke situatie vergt een andere insteek voor je outfit, niet alleen voor de sfeer, maar ook voor de praktische kant van de zaak.

  • Denk na of je moet zitten of staan tijdens een presentatie. Een voorbeeld: als je zowel vooraan als achteraan een split in je rok hebt en moet gaan zitten, valt je rok open en ga je je ongemakkelijk voelen. Je bewegingen gaan zich richten op het bedekt houden van je benen en niet meer op het ondersteunen van je boodschap.
  • Moet je pas aan het einde van de dag een presentatie geven? Denk dan aan kreukvastheid bijvoorbeeld.
  • Moet je veel bewegen? Let dan zeker ook op de bewegingsvrijheid in je kleding en vergeet ook de achterkant niet.
  • Als je gaat zitten knoop je je jasje best los. Op die manier zie je er niet alleen slanker uit, maar kom je ook vlotter en energieker over. Let wel op: kies niet voor een blazer met dubbele knopenrij als je moet zitten. Dat oogt meteen breder. Een dubbele knopenrij hoort altijd dichtgeknoopt te zijn.

Meer weten over hoe je met je kleding je boodschap kan onderstrepen?

Kijk dan eens bij imagoadvies. Ik ben er zeker van dat ik je kan helpen.

 

 

  • Delen