De kleren maken of kraken de sollicitant

Uit een onderzoek van OfficeTeam blijkt dat de helft van zo’n 700 HR-managers in de VS en Canada al binnen de 5 minuten beslist of een kandidaat al dan niet geschikt is voor de functie. De grootste afknappers? Ongepaste kleding en gedrag.  Dat zijn factoren die je ook in je voordeel kan laten spelen. Ik deel graag een aantal tips om ervoor te zorgen dat je een goede en blijvende eerste indruk nalaat.

Kledingtips voor het sollicitatiegesprek

Laat zien wie je bent.

Laat je eigenheid en persoonlijkheid zien, maar overdrijf niet. Het zit vaak in details: wil je bijvoorbeeld tonen dat je wel graag risico’s neemt, draag dan bv. atypische schoenen.  Wil je je creativiteit onderstrepen, kies dan bv. voor een opvallende tas.

Houd rekening met de cultuur van het bedrijf.

Ga vooraf al eens kijken hoe je toekomstige collega’s gekleed zijn. Surf naar de website, Facebook, instagram, … en bekijk de foto’s. Zien ze er erg zakelijk uit of eerder relaxed. Is de dresscode casual, business casual of business. In conservatieve sectoren zoals de bank- en verzekeringswereld of de advocatuur, is een formele dresscode gangbaar. Ga je solliciteren bij een start-up of een reclamebureau, dan kan casual zeker. Wie daar in een strak pak toekomt, geeft al snel het gevoel krijgen dat hij daar niet thuis hoort.

Heb je toch geen idee over de bedrijfscultuur? Speel dan op veilig.

Dames: kies voor een nette broek of rok, een mooie blouse en een blazer. Verkies leren schoenen (bij voorkeur met hak) boven een sneaker en laat je jeans in de kast hangen.

Heren: kies voor een neutraal mooi gestreken hemd, een deftige klassiekere broek en een blazer. Laat je hemd niet uit je broek hangen, want dat komt nonchalant over. Ook witte sneakers raad ik af. Dit komt (te) jong over en bovendien zijn ze zeer moeilijk proper te houden.

Gepoetste schoenen en gestreken kleding zijn een must bij een sollicitatie. Let ook op het camoufleren van zweetvlekken als je daar last van hebt.

Blijf jezelf.

Als je je niet goed voelt in een maatpak of op pumps, doe dit dan vooral niet aan. Je gaat je er alleen maar houterig of ongemakkelijk in voelen en dat wil je vermijden als je gaat solliciteren.

Let op de details

  • Verzorg je nagels, vermijd opvallende nagellak 
  • Draag niet te veel of opzichtige juwelen, dat leidt af.
  • Verzorg je kapsel en voor de mannen, verzorg je baard (als je er een hebt).
  • Vrouwen: draag kousen of panties. Mannen: zorg dat je broek niet te kort hangt.
  • Zorg dat je kleding mooi aanpast: geen te lange broeken of te brede vesten.
  • Vermijd opzichtige prints en grote bloemen.
  • Vermijd wollige stofjes want die zorgen voor een kwetsbare uitstraling.
  • Kies voor veilige kleuren zoals blauw, grijs, groen en vermijd oranje, geel of paars. Met rood kom je krachtig maar ook een tikje dominant over. Doseer.
  • Vermijd bloot: te korte rokken, te diepe decolletés, blote buiken, het is ‘not done’ bij een sollicitatie.
  • Zorg dat je kleding gestreken is, dat er geen vlekken op zitten en je schoenen gepoetst zijn.

Let op je lichaamstaal

Maar ook al heb je de juiste outfit aan en heb je je inhoudelijk goed voorbereid, dan nog kan het misgaan.  Uit een onderzoek van Amerikaans arbeidsbemiddelaar CareerBuilder bleek dat HR-managers hun beslissing ook baseren op lichaamstaal. Hieronder de belangrijkste redenen op iemand af te wijzen én tips om ze te vermijden.

  • Oogcontact: een kandidaat die geen oogcontact kan maken komt onzeker over. Staren is ook geen goed idee, maar kijk de interviewer minstens aan als hij of zij een vraag aan je stelt
  • Geef een goed handdruk. Dat betekent: geen gestrekte arm, een gelijkmatige druk als de ander geven, de hand volledig vastnemen en de persoon aankijken als je je hand geeft. Zorg ervoor dat de ander je hand niet in de onderpositie duwt. Dat komt immers onderdanig over.
  • Let op je mimiek, ook al is dat moeilijk. Maar vooral: lach. Een grote afknapper zijn kandidaten die er niet in slagen om te glimlachten tijdens het interview.
  • Zit rechtop. Wie doorgezakt zit, komt onderdanig over.
  • Friemel niet aan je haar of met je pen en raak je gezicht of neus niet overmatig aan. Dat komt onzeker en zenuwachtig over.
  • Gebruik gebaren om je woorden te ondersteunen. Zo zie je er expressiever uit en komt je boodschap veel beter binnen bij de interviewer. Overdrijf wel niet met té veel gebaren, want dan kan het weer een afleider zijn.
  • Houd je handen boven tafel als je betrouwbaar wil overkomen. Mensen die hun handen onder tafel houden wekken de indruk alsof ze iets te verbergen hebben.
  • Kruis je armen niet, of tenminste niet gedurende het ganse gesprek. Dat geeft aan dat je gesloten of defensief bent.
  • Kruis je benen niet. Je krijgt op die manier veel sneller de neiging om te gaan wiebelen met je voeten, wat duidt op nervositeit. Je benen naast elkaar houden geeft een zelfzekere indruk.
  • Straal kracht uit. Neem eens een krachthouding aan vooraleer je naar het gesprek gaat. Handen in de zij, kin en borst omhoog. De adrenaline gaat vanzelf door je aderen stromen en je gaat je een pak zelfzekerder voelen. Bekijk de TedTalk van psychologe Amy Cuddy hierover eens en probeer het vooral zelf.

Veel succes bij het solliciteren!

Nog vragen?

Heb je nog vragen over dresscodes of over hoe jij dit in de praktijk zet? Loop je regelmatig aan tegen een ‘neen’ en weet je niet waaraan dat ligt? Misschien zit het in je kleding of je lichaamstaal. Contacteer me gerust voor een gesprek hierover.

Wil je kandidaten meer bewust maken van hun uitstraling? Boek dan een workshop of presentatie rond ‘Solliciteren in stijl’.

Elke maand tips in je mailbox? Meld je aan.

Fotocredit: Lien De Gol (Boek: De juiste look op je werk)

  • Delen