Een verkeerde uitstraling kan grote gevolgen hebben

Gisteren tussen pot en pint, vertelde een vriend van me een interessant verhaal dat ik graag met jullie deel. Gewoon omdat het bewijst dat een foute uitstraling vergaande gevolgen kan hebben.

Innovatief in een ruiten hemdje?

Hij begon zijn verhaal zo: ‘Weet je, Ann, onlangs moest ik aan je denken. Ik had een klant die een heel innovatief product op de markt bracht en daarvoor een aantal grafische verkoopstools bij me wilde maken. Het ging om een product dat hij had ingekocht en dat hij vooral op festivals wilde vermarkten. Meer details wil ik er niet over kwijt uit respect voor dit bedrijf, maar weet je, ik geloofde die man helemaal niet en dat kwam vooral door zijn looks . Hij zag er uit als een boekhouder in een ruitjeshemd en saaie broek. En dat terwijl hij zich richtte op een jong publiek en een heel tof innovatief product had. Ik dacht dus: ‘als dat maar goed afloopt.’.

Een mislukte zaak

Toch durfde hij niet tegen die man zeggen dat hij iets zou moeten doen aan zijn looks als hij succes zou willen hebben. Jammer, want wat bleek? Een half jaar later ging het bedrijf al op zijn kop, de verkoop lukte langs geen kanten. Het zal misschien niet alleen aan die foute, niet innovatieve uitstraling van de bedrijfsleider gelegen hebben, maar het zal er toch voor een groot stuk aan bijgedragen hebben.

Moraal van het verhaal: je ‘verpakking’ moet kloppen bij je bedrijf, maar zeker ook bij de klanten die je wil benaderen.  Naar een festivalorganisator stap je dus niet in een saai ruiten hemdje 🙂

Meer weten over imago?

Wil je weten hoe jij je uitstraling kan versterken? Ik kan je helpen: lees er alles over bij imagocoaching.

Heb je werknemers die niet helemaal gekleed zijn in lijn met de waarden van je bedrijf? Ik kan je helpen om je corporate branding en de persoonlijkheid van je medewerkers te matchen.

  • Delen