De eerste indruk kan bedriegen: hoe komt dat?

De vrouwen op onderstaande foto’s stonden in Psychologie magazine 2 / 2019. De dame in het blauw heet Anne. Ze is 57 en coach op het gebied van sociale media en blogt. De dame in het oranje is Colinda. Ze is 51 en werkt als financieringsspecialist bij een grote bank.

Ik nam een foto van hen, omdat ik even dacht dat de tekst van de ene vrouw bij de ander had moeten staan. Ik dacht namelijk dat Anne (blauw) in de financiële sector werkte en Colinda (oranje) associeerde ik meer met sociale media. En dus vond ik het een goed voorbeeld van hoe eerste indrukken wel eens fout kunnen zijn.

 
Links: Anne / Rechts: Colinda

Hoe komt dit nu? Wel, het zit hem vooral in hun kleurkeuze, maar ook in de kapsels en de kleur van hun huid.

Kleurkeuze: de psychologie van kleuren

Blauw

Blauw staat voor intelligentie, vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.

  • Met blauwe kleding straal je evenwichtigheid, efficiëntie en stabiliteit uit.
  • In een blauwe ruimte wordt je productief.
  • We associëren blauw ook met loyaal, geduldig, sympathiek, vriendelijkheid, waarheid.
  • Maar ook met conservatief, kalmte, koude, weinig emotioneel, status en macht.
  • Blauw wordt ook vaak gebruikt in zakelijke logo’s en in de bank- en verzekeringswereld.

En dus legde ik voor Anne meteen een link naar de financiële sector die zakelijk en conservatief is, wat dus niet klopte.

Oranje

Oranje straalt beweging, warmte, enthousiasme en levenskracht uit. Het is een heel positieve en vrolijke kleur.

  • Met oranje  associëren we ook creativiteit, speelsheid en toegankelijkheid.
  • Negatievere associaties met oranje zijn: niet serieus en goedkoop.

Omwille van het creatieve karakter van oranje, zette ik Colinda dus in het vakje ‘blogger’, terwijl zij net de financiële expert bleek te zijn.

Kapsels: recht of rond

Anne heeft een vrij stijl kapsel, terwijl Colinda krullen heeft.  Krullen zijn rond en rond associëren we meteen met vrouwelijkheid en toegankelijkheid. Ronde vormen komen warmer over dan rechte vormen. Dus ook het kapsel speelt hier mee in de beeldvorming. Rechte vormen zijn meteen een pak zakelijker en dus komt Anne ook hier weer vooral zakelijk over en zetten we haar sneller in het vakje ‘financiële sector’.

Huidskleur / haarkleur: koel of warm

Anne heeft een koele huid en een matte tint van blond. Colinda heeft een warme huid en een warm-rode tint in haar haren. Een warme kleur gaan we, net zoals een ronde vorm, meer associëren met creativiteit en vriendelijkheid. Koele kleuren associëren we met afstandelijkheid en zakelijkheid. Weer een reden om Anne en Colinda niet in het juiste vakje te steken als we hen voor het eerst zien.

Moeten Anne en Colinda zich anders gaan kleden om meteen de juiste indruk neer te zetten?

Ja en neen.

  • Neen, omdat de kleuren die ze dragen perfect bij hun huid en hun haren passen. Ze zien er super goed uit en stralen op de foto.
  • Ja, als zou blijken dat ze niet genoeg au sérieux worden genomen  in hun job of als ze steevast op netwerkevents niet de juiste personen ontmoeten. dan zou ik hen aanbevelen om kleine dingen aan te passen. Anne zou een blouse in een warmer blauw kunnen dragen (bv. petroleumblauw) en een sjaal in een koele tint die bij haar gezicht patst. Colinda zou voor blauw, groen of grijs in een warme tint kunnen kiezen in plaats van het uitgesproken oranje.

Het is erg belangrijk om in de eerste plaats jezelf te zijn en te weten wat bij jou als persoon past. Je kan je vervolgens inpassen aan je functie, de situatie, je klanten of je doelstelling door kleine details te veranderen. Maar blijf altijd trouw aan jezelf.

Als imagecoach help ik vrouwen en mannen om dat evenwicht te vinden. Lees hier meer over mijn methodiek.

 

 

 

 

  • Delen